Thursday 30 May 2013

"Hormat Vulcan"



Assalamualaikum semua...
harini saya nak share dengan u all pasal filem yang berkaitan dengan "Hormat Vulcan". Mungkin ada dikalangan u all yang pernah dengar perkataan ni. Tapi saya nak hurai dengan lebih mendalam lagi pasal simbol Yahudi yang satu ni.

Cara Hormat Vulcan dilakukan adalah dengan mengangkat sebelah atau kedu-dua belah tangan ke atas sambil merenggangkan jari manis ke arah jari kelengkeng dan jari tengah ke arah jari telunjuk. Kedudukan yang direnggangkan dengan cara macam ni akan menampakkan jari-jari tersebut seperti tiga jari yang besar. Cuba lihat pada gambar di bawah.



Huraian selanjutnya, simbol ini adalah kata-kata berupa "Salam Sejahtera" dalam budaya Yahudi. Jika umat Islam mengucapkan Assalamualaikum maka Yahudi pula menyebut Shalom Aleichem untuk menyapa kenalan sesama mereka. Seringkali kita orang Islam memberi salam tanpa bersalaman. Begitu juga orang Yahudi. Ucapan salam mereka tidak semestinya diikuti isyarat tangan ini.

Untuk dikaitkan dengan filem, "Doctor Who" merupakan sebuah filem bersiri sains fiksyen yang mengisahkan tentang kemampuan merentas masa, makhluk asing dan humanoid yang dikenali sebagai Doctor. Kelebihannya adalah mempunyai telepati dan mempunyai mesin merentas masa yang mampu meneroka ruang masa.

Waaahh,, hebat bukan? Mengalahkan Doraemon pulak. ^_^ Hmmm..tak pe lah. Pada sesiapa yang pernah tengok cerita ni, fikir la elok-elok ye. Sebelum terlupa, tunggu perkongsian saya yang akan datang tentang cerita kartun kegilaan ramai. Iaitu.. "DORAEMON"...dalam comel-comel cerita ni pon still ada pengaruhnya. Astaghfirullahalazim...

Sekian~~~ tq (^_^)

  

No comments:

Post a Comment