Thursday 30 May 2013

"Dorayaki Berloceng"

Assalamualaikum u all..
"Hantu Dorayaki" kita sedang menunggu. Sepertimana yang saya janji sebelum ni, saya nak share pendapat dengan u all pasal cerita kucing berloceng ni. Saya taw ramai dikalangan kita suka tonton cerita ni dari peringkat kanak-kanak hingga dewasa.

Secara umumnya, cerita ni memang nampak enjoy dan kelakar. Tapi disebalik ketawa dan girang, kita jangan lupa pasal akidah kita sebagai seorang Islam. Ini kerana, banyak episod dan babak di dalam cerita ni yang boleh menyebabkan akidah kita sedikit semi sedikit terusik dari landasannya.

Salah satu episodnya adalah "Kipas Ajaib". Di dalam episod ini, DORAEMON membawa   kawan-kawannya ( Nobita, Sizuka, Sunyo dan Giant) terbang hanya menggunakan sebuah kipas kecik. Bahagia betol kan?Jom tengok gambar di bawah.



hmmm..tapi bagi adik-adik kita yang di luar sana, jangan nak terpengaruh sangat taw. they all semua tu kartun. boleh la terbang guna kipas mainan. jangan adik-adik guna kipas syiling buat terbang dah la ye.. marah pulak mak nanti.. =p

Untuk kaitkan cerita ni dengan akidah umat Islam, kebanyakan daripada adik-adik kita akan berfikiran jauh serta berimaginasi tentang setiap cerita yang ditontonnya. Sebagai contoh, watak Nobita yang sering malas ke sekolah akan dibantu Doraemon untuk menyiapkan kerja sekolahnya.

Tidakkah ianya salah satu helah Yahudi untuk menjadikan umat Islam ini menjadi malas dan tidak berjaya? Mereka ingin menjadikan kita seorang yang sering berada di bawah bantuan orang lain tanpa usaha sendiri. Nauzubillah... berjaga-jaga lah wahai sahabat-sahabat.. nasihatlah adik-adik kalian agar mereka tidak menjadi seorang yang lalai dan mundur.

Sekian~~~ Wassalam ^_^

No comments:

Post a Comment