Friday 31 May 2013

Pemikiran Anti-tuhan

Assalamualaikum semua..
Di sini saya ade satu information yang sangat penting untuk dikongsikan bersama. Ianaya tentang dua filem yang mempunyai pengaruh Yahudi yang sangat kuat iaitu pemikiran Anti-Tuhan. Sepertimana yang kita tahu, golongan anti-tuhan dikenali sebagai Animisme iaitu tidak mempunyai apa-apa pegangan atau agama.

Salah satu daripadanya adalah filem English Artifical Intelligence (A.I) yang mana mengisahkan tentang para saintis yang sudah berjaya mencipta pelbagai robot yang menyerupai manusia pada suatu zaman.

Antara robot yang paling berjaya dicipta ialah robot seorang kanak-kanak lelaki berumur 11 tahun yang mempunyai perasaan dan boleh menangis. Konsep anti-tuhan di dalam filem ini dapat dilihat pada ciptaan robot itu sendiri di mana pengarahnya  Steven Spielberg cuba menjelaskan maksud tersirat bahawa suatu hari kelak manusia juga mencipta robot yang mempunyai roh dan perasaan seakan-akan manusia.





 Seterusnya adalah movie The Adam's Family yang mana mengisahkan tentang sebuah keluarga yang sangat aneh. Ini kerana mereka merupakan keluarga Drakula yang hanya boleh hidup bebas pada waktu malam dan hanya boleh hidup dengan minum darah.


 Di dalam filem ini, ada satu babak yang sangat bahaya pada kanak-kanak. Jika kita perasan, babak tu ketika Wednesday, anak perempuan Gomez (drakula) sedang bermain dengan adiknya Pugsley yang berbunyi : 



Pegsley : " Permainan apa yang hendak kita main hari ini?"

Wednesday : " Adakah tuhan itu wujud?"



Hal ini membahayakan adik-adik kita kerana dialognya disebut di dalam English. Jadi, tidak ramai di kalangan mereka faham akan maksudnya. Bahkan, they all akan terikut-ikut dengan sering mengulangi dialog yang dirasakan syoq!


So, pantaulah adik-adik u all atau tonton lah filem bersama they all supaya they all tidak mudah terpengaruh dengan apa yang they all tonton.


Sekian, wassalam~~~ (^_^)

No comments:

Post a Comment